Diaľnica D4

Rýchlostná cesta R7


ďalšie (12)
22.06.2016

Splátky za obchvat Bratislavy D4 a rýchlostnú cestu R7 klesli o viac ako 127 miliónov eur


 

Bratislava (22. júna 2016) – Základná ročná splátka, ktorú bude štát platiť za výstavbu a prevádzku projektu D4R7 bude 52,8 miliónov eur ročne. Oproti pôvodnej ponuke je to pokles o 3,9 miliónov a počas celej doby trvania tejto zmluvy a po zohľadnení projektovanej inflácie štát ušetrí 127 miliónov eur. Definitívne sa to potvrdilo po finančnom uzatvorení projektu. Teraz tak už nič nebráni tomu, aby sa postupne rozbehla výstavba na úsekoch s platným stavebným povolením.

„Podarilo sa nám využiť výhodné podmienky na finančných trhoch a tento projekt tak bude pre Slovensko ešte výhodnejší ako sa pôvodne očakávalo,“ povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely. 
Počas finančného uzatvorenia projektu štát súhlasil so sadzbami, za ktoré si koncesionár požičal od bánk a medzinárodných inštitúcií peniaze na výstavbu bratislavského obchvatu D4 a rýchlostnej cesty R7. Okrem komerčných bánk sa do tohto projektu rozhodli investovať aj multilaterálne banky. Ide predovšetkým o Európsku investičnú banku (EIB) a Európsku banku pre obnovu a rozvoj (EBRD). Zo slovenských finančných inštitúcií je do projektu zapojený aj Slovenský investičný holding (SIH).

Takmer 60 kilometrov dlhý obchvat Bratislavy D4 a s ním súvisiaca rýchlostná cesta R7 sa bude stavať formou PPP projektu. Víťazom súťaže na jeho postavenie a prevádzku počas tridsiatich rokov je konzorcium Obchvat nula, vedené španielskou spoločnosťou Cintra. „Máme jedinečnú možnosť oddémonizovať na Slovensku PPP projekty, ktoré v minulosti poznačila najmä vysoká cena. V prípade bratislavského obchvatu sa predpokladaná suma znížila o viac ako dvojnásobok a aj finančné uzatvorenie projektu dopadlo výborne a cena ešte klesla,“ dodal Brecely.
V pondelok podvečer zrealizovaný finančný closing projektu je proces, kedy koncesionár pod dozorom štátu uzatvára zmluvy s bankami a požičiava si peniaze, za ktoré obchvat postaví. Keďže ide o PPP projekt, štát neplatí koncesionárovi priebežne počas výstavby ako je to pri diaľniciach stavaných z eurofondov, ale diaľnicu spláca počas nasledujúcich tridsať rokov. Kritický moment obchodu bol v pondelok tesne pred uzavretím trhov, kedy minister Brecely potvrdil kľúčovú úrokovú sadzbu, za ktorú si konzorcium Obchvat nula požičiava peniaze.